(ΠANEΠIΣTHMIAKO ETOΣ 2002-2003)

 

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

1. ΓΙΑ ΤΟ Α΄ ΕΞΑΜΗΝΟ (Πτυχιούχοι Ανωτέρων Σχολών διετούς κύκλου σπουδών)

1) Αρχαία Ελληνικά
2) Λατινικά
3) Έκθεση
Η εξεταστέα ύλη είναι αυτή που ορίστηκε, ως εξεταστέα ύλη για την 3 Δέσμη προπαρασκευαστικών μαθημάτων των Γενικών Εξετάσεων Λυκείου.

2. ΓΙΑ ΤΟ Γ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ (Πτυχιούχοι Α.Ε.Ι.)

α).ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
1. Εισαγωγή στη φιλοσοφία και σύγχρονες απόψεις για τη Μεταφυσική
(Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Βουδούρης)

Τι είναι φιλοσοφία, τι είναι φιλοσοφικά προβλήματα, τι είναι φιλοσοφική μέθοδος, έννοια και περιεχόμενο της μεταφυσικής, προβλήματα της μεταφυσικής, ιστορίας της ελληνικής μεταφυσικής, σύγχρονες απόψεις για τη μεταφυσική.
(Βλέπε ανακοίνωση στο γραφείο του Καθηγητή, ήτοι ύλη του Α΄ εξαμήνου Φ.Π.Ψ)

2. Εισαγωγή στη Φιλοσοφία.
Φιλοσοφική Προπαιδεία: (εισαγωγική θεώρηση - μεθοδολογική προσέγγιση - ιστορική επισκόπηση).
(Καθηγητής κ. Γρηγόριος Κωσταράς)

Α΄
I. Προς την έννοια της Φιλοσοφίας.
II. Δρόμοι Φιλοσοφικής έρευνας.
III. Οι κλάδοι της Φιλοσοφίας.
IV. Προβλήματα της Φιλοσοφίας.
Β΄
I. Τα ιστορικά θεμέλια της Φιλοσοφίας.

β). ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Α΄και Β΄
(Καθηγητής κ.Γεώργιος Βαγιανός και Επίκουρος Καθηγητής κ. Γ. Σπανός).

1. Η προβληματική της παιδαγωγικής επιστήμης
2. Ο ορίζοντας της παιδαγωγικής
3. Κατευθύνσεις της παιδαγωγικής
4. Το φαινόμενο της αγωγής (Το μορφώσιμο του ανθρώπου. Η πραξιακή διάσταση της αγωγής. Παιδαγωγικές αρετές. Σκοπός της αγωγής. Παράγοντες και μέσα αγωγής. Η συμβουλευτική στο σχολείο. Φαινομενικές Παιδαγωγικές Αντινομίες).
5. Παιδαγωγικά συστήματα (Η εποχή του πραγματισμού. Η εποχή του διαφωτισμού. Ο νεώτερος ανθρωπισμός. Η θεμελίωση της παιδαγωγικής επιστήμης. Το σύστημα John Dewey. Το σχολείο εργασίας. Το σχολείο ενέργειας. Η αντιαυταρχική αγωγή. Η πολυτεχνική εκπαίδευση. Η αμφισβήτηση του σχολείου).
6. Σύγχρονες τάσεις της αγωγής (Αισθητική αγωγή, Περιβαλλοντική εκπαίδευση, Αγωγή υγείας, Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση, Αγωγή ειρήνης).
7. Οικογένεια και σχολείο. Οι παιδευτικές λειτουργίες της οικογένειας.
8. Το σχολείο του 2001. Ο σύγχρονος παιδαγωγικός ρόλος του δασκάλου.

γ). ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγικό μάθημα Ψυχολογίας-Εξελικτική Ψυχολογία
(Καθηγητής κ. Νικόλαος Γιαννίτσας και Επ. Καθηγήτρια κα. Αικ. Γκαρή)

Έννοια και έργο της εξελικτικής ψυχολογίας. Εξέλιξη, ανάπτυξη. Αρχές της ανάπτυξης. Θεωρητικές κατευθύνσεις στην εξελικτική ψυχολογία. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα και πορεία της βιοσωματικής-ψυχοκινητικής-νοητικής-γλωσσικής-συναισθηματικής-κοινωνικής ανάπτυξης. Αναλυτική περιγραφή της ανάπτυξης στις διάφορες φάσεις της ζωής του ατόμου: Προγεννητική περίοδος, βρεφική ηλικία, νηπιακή ηλικία, σχολική ηλικία, εφηβική ηλικία.
Φυσιολογική συμπεριφορά και οι παραλλαγές της στις διάφορες ηλικίες. Κριτήρια καθορισμού και μορφές παθολογικής συμπεριφοράς στις διάφορες ηλικίες Διαγνωστικές προσεγγίσεις αναπτυξιακών διαταραχών. Επιδράσεις της οικογένειας στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Συμβουλευτική των γονέων.

3) ΓΙΑ ΤΟ Ε΄ ΕΞΑΜΗΝΟ (Πτυχιούχοι Τμημάτων Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας, με κατεύθυνση Ψυχολογίας).

α).ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
I. Πολιτική και Κοινωνική Φιλοσοφία
(Καθηγητής κ. Μιχαήλ Δημητράκοπουλος)


Α) Θεμελιώδη προβλήματα της πολιτικής και κοινωνικής φιλοσοφίας, της Νεώτερης Ευρωπαϊκής Φιλοσοφίας
1. Σχολή φυσικού Δικαίου.
2. THOMAS HOSSES.
3. J.LOCKE.
4. MONTESQUIEU
5. DIDEROT.
6. J.J.ROUSSEAU
7. HEGEL
8. KANT
9. K.MARX

II) Νεώτερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Φιλοσοφία.
DESCURTES - Γερμανικός Ιδεαλισμός. Σχολή της Φραγκφούρτης.
(Καθηγητής κ. Ν. Χρόνης)

β). ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
α) Καθηγητής κ. Γεώργιος Κρουσταλάκης

1) ΟΔΗΓΗΤΙΚΗ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
Η Ψυχοπαιδαγωγική του προσώπου.
Η Συμβουλευτική στο πλαίσιο των επιστημών της αγωγής. Σκοποί της ψυχοπαιδαγωγικής καθοδήγησης. Η οδηγητική συμβουλευτική στο σημερινό σχολείο.
Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Συμβουλευτικής.
Συμβουλευτική και Σχολικός Επαγγελματικός προσανατολισμός.
Η Συμβουλευτική στο πλαίσιο της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.
Η Συμβουλευτική στον τομέα πρόληψης των ναρκωτικών.
Η Συμβουλευτική της οικογένειας.

2) ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Η Ειδική αγωγή σήμερα. Σύντομη ιστορική αναδρομή. Σύγχρονες Ψυχοκοινωνικές και παιδαγωγικές τάσεις στον τομέα της Ειδικής Αγωγής.
Οι κύριοι θεμελιωτές της Ειδικής Αγωγής.
Η Ειδική αγωγή στην Ελλάδα. Τα υποκείμενα της Ειδικής Αγωγής. Παιδιά με αισθητηριακές δυσλειτουργίες. Παιδιά με κινητική δυσλειτουργία. Το αυτιστικό παιδί.
β) Επίκουρος Καθηγητής κ. Ιωάννης Μαρμαρινός

1)Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.
-Επίδοση και κοινωνική προέλευση.
-Θεωρία του ανθρωπίνου κεφαλαίου.
-Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο.
-Κοινωνιολογία του σχολικού προγράμματος και παραπρογράμματος

2)Παιδαγωγική Ψυχολογία
-Κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς
-Νοημοσύνη.
-Νοημοσύνη και Δημιουργικότητα.

Γ. ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Κοινωνική Ψυχολογία
(Επ. Καθηγήτρια κα. Αικ. Γκαρή)

Κοινωνική Ψυχολογία και Δυναμική των Μικρών Ομάδων: έργο της κοινωνικής ψυχολογίας. Στάσεις και αλλαγή των στάσεων.
Αντίληψη του «προσώπου». Στερεότυπα, θεωρία των παραγωγικών αιτίων της συμπεριφοράς (ATTRIBUTION THEORY). Δυαδική επικοινωνία. Δυναμική της ομάδας. Συμμόρφωση. Μάθηση σε μικρές ομάδες. Ανταγωνισμός και συνεργασία. Ηγετικός ρόλος. Περιβαλλοντική ψυχολογία.

 

 

 


Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας & Πρόγραμμα Ψυχολογίας

Παν/πολη, 15784 Zωγράφου (3ος όροφος) - Τηλ. 210 7277316-7317